2)
Tulkinnallinen aines
Tanssissa
ilmennettävä musiikin aines - tulkinnallinen aines - on tällä
sivustolla ryhmitelty tanssijaa ohjaavaan ja inspiroivaan ainekseen ja
ohjaava aines edelleen perusrytmiainekseen ja luonteenomaiseen ainekseen
2.1
Ohjaava aines
2.1.1
Perusrytmikerros
- Perussyke
- Perusrytmi
- Tasajakoinen/kolmijakoinen
- Tahtilaji
- Tahtipari
- Fraasi
eli säe
- Kappaleen
osat
- Intro,
säkeistö, kertosäe, väliosa, välisoitto,
loppusoitto
Perussyke
- Syke:
tasaisin väliajoin toistuva tapahtuma, kuten esim. sydämen
lyönnit tai metronomin tikitys
- Kappaleen
perussyke on se tasainen pulssi, jonka mukaan tekee mieli naputtaa tai
"hytkyä" musiikkia kuunnellessa
- Perussykkeen
yksikkö on isku
eli perusisku
- Perussyke
muodostaa rytmisen hierarkian
alimman tason, jonka varaan muut rytmiset tasot rakentuvat
- Musiikin
tempo lasketaan kappaleen perussykkeestä
Perusisku
- Isku
on musiikin rytmitasojen pienin yksikkö, perussykkeen
yksikkö
- Musiikin
perussykkeelle osuvia iskuja kutsutaan tanssijoiden keskuudessa
musiikin iskuiksi tai perusiskuiksi, musiikin teoriassa
niitä sanotaan perussykkeelle osuviksi tahdinosiksi
- Tällä
sivustolla kappaleen perussykkeelle osuvia iskuja nimitetään
perusiskuiksi
- Klassisen
musiikin teoriassa iskulla voidaan tarkoittaa vain tahdin painollisia
iskuja
- Nuotti
ei ole sama kuin isku. Nuotteja, ääniä, voi olla
myös perusiskujen välissä. Ks. Kahdeksasosat eli
"väli-iskut".
- Ks.
erillinen Rytmi-sivu
Tempo
- Kappaleen
esitysnopeus, kappaleen perussykkeen tiheys
- Tempo
voidaan laskea tahteja minuutissa (tans.) tai iskuja minuutissa, bpm
(mus.)
- Ks.
tempon laskeminen
- Kuulijasta
ja kappaleen temposta ja esitystavasta riippuen musiikin perussykkeeksi,
perusiskujen paikaksi, voi mieltää myös puolta hitaamman
tai kaksi kertaa nopeamman sykkeen
- Esim.
- Finlanders
- Oikeesti, 68 bpm, voi hahmottaa myös 136 bpm tempoiseksi
- Paula
Koivuniemi - Siivet, 80 bpm/160 bpm
- Seitsemän
Seinähullua - Seittemän seinähullua, 266 bpm/133
bpm
Perusrytmi
- Perusrytmi
on rytminen kaava, jonka pohjalle kappale rakentuu
- Musiikin
perusiskut eivät ole keskenään saman arvoisia, vaan
iskut ovat painollisia, osapainollisia
tai painottomia
- Musiikin
perusrytmi syntyy painollisten, osapainollisten ja painottomien
iskujen vaihtelusta muodostuneista samankaltaisena toistuvista rytmikuvioista
- Tanssimusiikissa
löytyy kahta erilaista perusrytmiä, tasajakoinen ja
kolmijakoinen
- Tasajakoinen
voidaan laskea: "YKSI, kaksi, YKSI, kaksi"
- Tasajakoinen
musiikki voi olla kaksi- tai nelijakoista
- Kaksijakoiset
- 1.
isku painollinen, 2. isku painoton
- Esim.
humppa ja samba
- Nelijakoiset
- 1.
isku painollinen, 3. isku osapainollinen, 2. ja 4. isku
painottomat
- Esim.
foksi ja cha cha
- Kolmijakoiset
- 1.
isku painollinen, 2. ja 3. isku painoton
- Esim.
valssit
- Perusrytmin
yksikkö on tahti
- Kappaleen
perusrytmi ja tahtilaji
ovat periaatteessa sama asia
- Tanssimusiikissa
kappaleen perusrytmi säilyy yleensä samanlaisena kappaleen
alusta loppuun asti
- Perusrytmistä
voidaan käyttää myös ilmaisua metri tai metrinen
rakenne
- Luonteenomaiset
rytmiainekset
eivät sisälly perusrytmiin
- Erilaiset
luonteenomaiset rytmiainekset saavat saman perusrytmiset kappaleet
kuulostamaan eri musiikkilajeihin kuuluvilta
- Ks.
erillinen Rytmi-sivu
Iskupari
- Tasajakoisen
perusrytmin yksikkö
- Iskuparin
ensimmäinen isku on vahva ja toinen heikko
- Ks.
myös erillinen Rytmi-sivu
Tahtilaji
- Tahtilajilla
tarkoitetaan, minkä mittaisiin tahteihin
säveltäjä/sovittaja on nuotteihin merkinnyt ja
tahtilaji
viittaa myös kokemukseen siitä, minkä mittaisiin
jaksoihin musiikki on jaettu; kuinka moneen musiikissa "lasketaan",
esim. kahteen, kolmeen tai neljään
- Kokemus
perustuu perussykkeen vahvojen ja heikkojen iskujen vaihteluun.
- Musiikin
perusrytmi
ja tahtilaji ovat periaatteessa sama asia
- Tanssimusiikissa
käytetään kolmea tahtilajiatyyppiä:
kaksijakoinen, nelijakoinen ja kolmijakoinen. Ks. Perusrytmi
- Ks.
Extrasta lisätietoa tahtilajista
ja tahtilajimerkinästä
- Jotkut
kappaleet kappaleen voi mieltää sekä kaksi- että
nelijakoiseksi:
- "YK-si-KAK-si"
tai "Y-ka-KO-ne"
-
Sama tasajakoinen kappale on voitu myös kirjoittaa
eri tahtilajiin (2/4, 4/4, 2/2), mutta se saatetaan silti
soittaa samalla tavalla
Tahti
- Tahti
on perusrytmin
ja tahtilajin
yksikkö
-
Suomalaisessa tanssimusiikissa tahdin ensimmäinen isku on aina
jollain tavalla painotettu
- Tahdin
ensimmäistä iskua sanotaan ykköseksi
(tans.)
- Nuottikirjoituksessa
tahdit erotetaan toisistaan pystyviivalla
- Tahdin
sisällä on muitakin "ääniä" kuin
perussykkeelle osuvat perusiskut. Niitä voidaan kutsua kansanomaisesti
"väli-iskuiksi".
"Väli-iskut" eivät pidennä tahdin ajallista
pituutta eikä niitä lasketa iskuiksi.
- Ks.
Perusrytmi
ja Tahtilaji
Tahtipari
- Kahden
tahdin mittainen jakso
- Nelijakoisessa
musiikissa tanssijat kutsuvat tätä 8 iskun mittaista kokonaisuutta
usein nimellä "kasi"
- "Kasiksi"
voidaan kutsua myös nelijakoisen musiikin tahtiparin viimeistä
iskua
- Tahtiparin
viidettä, eli toisen tahdin ensimmäistä iskua, nimitetään
joskus "vitoseksi"
- Tahtiparien
parillisuus alkaa aina fraasin
alusta
- Usein
melodia
sitoo tahtiparin yhteen
- Esim.
melodian (laulettu tai soitettu) jakso - alkaa tahtiparin ensimmäisellä
osalla jatkuu tahdinvaihdoksen yli ja päättyy toisella.
- Kohotahtisissa
kappaleissa melodia alkaa ennen tahtiparin alkua
Fraasi
eli säe
- Alunperin
fraasilla on musiikissa tarkoitettu jaksoa, jonka laulaja voi laulaa
yhdellä hengityksellä, mutta nykyään termin fraasin
merkitys on musiikissa joustavampi. Yleisesti fraasin katsotaan kuitenkin
alkavan, kun melodia alkaa
-
Tanssiaskeleet rytmitetään suhteessa kappaleen perusrytmiin,
tahteihin ja/tai tahtipareihin. Melodia ei kuitenkaan aina ala tahdin
alusta.Tästä syystä tällä sivustolla käsite
fraasi on jaettu kahteen osaan, "melodiseen fraasiin"
ja "rytmiseen fraasiin".
- Melodinen
fraasi
- Melodinen
fraasi alkaa kun melodia
alkaa.
- Melodinen
fraasi voi alkaa jo ennen rytmisen fraasin ensimmäistä
iskua, eli melodinen fraasi ei välttämättä ala
ja lopu tahdin vaihdosten kohdalla. Ks. kohotahti
- Melodinen
fraasi voi olla, kappaleesta ja tarkastelijasta riippuen, 1-5 tahdin
mittainen jakso
- Rytminen
fraasi (tans.)
- Rytminen
fraasi alkaa tahdin ensimmäisellä iskulla
- Rytmiset
fraasit kestävät yleensä 2 tai 4 tahtia, hitaissa
kappaleissa joskus vain yhden tahdin
- Melodinen
fraasi sitoo "rytmisen fraasin" yhdeksi kokonaisuudeksi
- Melodinen
fraasi voi alkaa jo ennen "rytmisen fraasin" ensimmäistä
iskua, eli rytmisen ja melodisen fraasin vaihdoskohdat eivät
välttämättä ole täsmälleen samassa
kohdassa. Ks. kohotahti[M]
- Samasta
kappaleesta voidaan hahmottaa myös sisäkkäisiä
"rytmisiä fraaseja", esim. 4 tahdin mittaisia fraaseja,
jotka muodostuvat kahdesta 2 tahdin mittaisesta fraasista
- "Tanssijan
fraasi" (tans.)
- Tanssijat
tarkoittavat fraasilla yleensä kappaleen osaa,
eli useimmiten 8, 12 tai 16 tahdin mittaista kappaleen jaksoa. Termin
käyttö tässä merkityksessä ei vastaa musiikin
käsitteistöä.
- Tanssijoiden
käyttöön kaivattaisiinkin osaa käyttökelpoisempaa
yleisnimeä kappaleen osille,
koska nyt tanssijoilla samassa merkityksessä käytössä
oleva termi "fraasi" saattaa aiheuttaa hämmennystä,
sillä termille on vakiintunut musiikissa, ja myös
joissain tanssin genreissä, eri merkityksiä.
- Liikefraasi
- Termiä
liikefraasi käytetään joissain tanssin
genreissä, ei kuitenkaan paritanssissa. Liikefraasilla
tarkoitetaan tanssillista kokonaisuutta, joka koostuu
liikkeistä, jotka yhdessä muodostavat itsenäisen
liikeajatuksen. Paritanssissa liikefraasiksi voisi kutsua
yhtä kuviota.
Kohotahti
- Kohotahdilla
tarkoitetaan sitä, että melodia alkaa ennen tahdin ensimmäistä
iskua
- Tarkalleenottaen
kohotahdilla tarkoitetaan sitä, että melodinen fraasi
alkaa ennen rytmisen fraasin
ensimmäistä iskua
- Tahdin
(=rytmisen fraasin ensimmäisen tahdin)
ensimmäisen iskun voi tunnistaa esim. melodian (laulajan tai
melodiasoittimen) painotuksesta tai kappaleen perusrytmin hahmottamisen
pohjalta
- Esimerkkejä
laulajan painotuksesta: "Hopeinen KUU luo" ,
"Rytmi boleron kun KAI-kuu taas"
Kappaleen
osat
- Kappaleen
osia ovat intro, säkeistö, kertosäe, instrumentaaliosa,
väliosa, välisoitto ja loppusoitto
- Ks.
Kappaleen osat
Musiikin
rytminen hierarkia:
2.1.2
Luonteenomainen aines
- Tähän
osioon on koottu rytmielementtejä, kompin elementtejä, jotka
erottavat saman tahtilajin tanssimusiikit eri musiikin lajeiksi eli
tanssirytmeiksi (mus.), mm:
- Perusiskujen
luonteenomaiset korostukset
- Luonteenomaiset
bassorytmit
- Kahdeksasosat
(mus.) eli "väli-iskut" (tans.)
- Muut
luonteenomaiset soittimet ja rytmitykset
Perusiskujen
luonteenomaiset korostukset
- Perusrytmistä
poikkeavat iskujen korostukset eli perusiskujen kullekin tanssimusiikin
lajille tyypilliset korostukset
- Musiikin
terminologiassa käsitteitä painollinen ja korostettu isku
käytetään useimmiten toistensa synonyymeinä.
Tällä sivustolla termillä painollinen isku
tarkoitetaan perusrytmin
painollisia iskuja ja termillä korostettu isku lajinomaiseen
rytmiin kuuluvia iskujen korostuksia.
- Painollisten
iskujen korostus
- Nelijakoisessa
musiikissa: korostetaan tahdin parittomia iskuja
- "Saksalainen"
malli
- Pohjautuu
marssimusiikkiin
- Esim.
humppa
- Back
beat, takapotku
- Korostetaan
tahdin parillisia eli painottomia iskuja
- "Ameriikan"
malli
- Swengaavampi
kuin tahdin painollisten iskujen korostus
- Esim.
rock'n'roll, swing, "jive"
- Perusrytmin
painolliset iskut painotetaan eri instrumenteilla kuin back beat
- Back
beat korostetaan yleensä virvelillä, perusrytmin
painollisia iskuja painotetaan muilla instrumenteilla ja esim.
melodialla
- "Pikkubackbeatilla"
kolmimuunteisesti
soitettujen "väli-iskujen"
korostusta esim. pelleillä + komppikitaralla ja/tai pianolla
- Kolmivaihtoinen
- Korostetaan
komijakoisen musiikin kolmatta iskua
Luonteenomaiset
bassorytmit
- Kullakin
musiikkilajilla on lajille luonteenomaisia bassorytmityksiä
- Suomalaisessa
tanssimusiikissa basso soittaa yleensä aina ainakin tahdin ensimmäiselle
iskulle
-
Tavallisimmat bassorytmit 4/4 tahtilajin tanssimusiikissa:
- Vaihtobasso
- Basso
soittaa tahdin ensimmäiselle ja kolmannelle iskulle (tans.)
eli tahdinosalle (mus.)
- Mus:
"Basso soittaa kahteen" tai basso soittaa puolinuotteja
- Finlanders
- Soittajan sydän, vaihtobasso, 210 bpm
- Walking
bass
- "Basso
soittaa neljään" (mus.), eli tahdin
kaikille neljälle iskulle
- Katri
Helena - Kun kellohame heilahtaa, pääosin nelosbasso,
209 bpm
- Beat-basso
- "Bum
- tsiBum"
- Bassorytmi
saattaa vaihdella kappaleen sisällä
- Esim.
eri bassokuvio A- ja B-osissa
- Basisti
saattaa myös improvisoida
- Bassokitara
(tai kontrabasso) ja bassorumpu soittaa yleensä keskenään
samaa bassokuviota
- (Vaihtobasso
luo leppoisan tunnelman ja hitaamman tempon tunnun, nelosbasso menevän
tunnelman ja nopeamman tempon tunnun. Esim:
- Finlanders
- Soittajan sydän, vaihtobasso, 210 bpm
- Katri
Helena - Kun kellohame heilahtaa, pääosin nelosbasso,
209 bpm)
Kahdeksasosat
eli "väli-iskut"
- "Väli-iskuilla"
(tans.) eli "kahdeksasosilla" (mus.) (off
beat (mus.)) tarkoitetaan perusiskujen väleihin soitettavia
ääniä: perusisku
jaetaan kahteen, kolmeen tai joskus jopa neljään osaan
- Iskun
osat eli "väli-iskut" eivät pidennä tahdin
pituutta, vaan äänet jakavat pääiskun useampaan
osaan. Kappaleen perussyke säilyy tasaisena ja tahti pysyy
ajallisesti saman mittaisena perusiskujen väleissä soitettavista
"väli-iskuista" huolimatta.
Kahdeksasosien
eli "väli-iskujen" rytmitys
- Suora
rytmitys
- Soittaja
soittaa perusiskujen lisäksi täsmälleen kahden
pääiskun väliin
- "YK-si-KAK-si-KOL-me-NEL-jä"
- Musiikkityylejä:
Beat, suora rock, beguine, bolero, cha cha...
- Trioli
- Perusiskut
on jaettu kolmeen yhtä pitkään osaan, eli perusiskujen
välissä on kaksi "väli-iskua"
- "YK-si-ja-KAK-si-ja-KOL-me-ja-NEL-jä-ja"
- Musiikkityylejä:
Triolifoksi
-
"Hopeinen kuu" kaaviona:
- Swingfraseeraus
eli kolmimuunteinen rytmitys
- "Väli-isku"
soitetaan perusiskujen
puolen välin jälkeen. Teoriassa suhteessa 2/3, käytännössä
jonnekin 1/2 ja 3/4 väliin
- Suora
vs. kolmimuunteinen:
- "YK---si-KAK---si-KOL---me-NEL---jä",
"tikkitakki"
tai "dinkadanka":
- Kolmimuunteisuutta
voidaan ajatella triolirytmityksen kautta: triolirytmin ensimmäine
"väli-isku" jätentään soittamatta:
- Jokaisen
perusiskun väliin ei välttämättä tule
"väli-iskua":
- "YKS------KAK---si-KOL------NEL---jä",
- "Käs-säätsä"
tai "duu-appa":
- Muita
nimityksiä kolmimuunteisuudelle: suffle, suffle-fraseeraus,
swing-fraseeraus, swing-artikulaatio, triolifraseeraus...
- Musiikkityylejä:
Foksi, swing, rock'n'roll
- Esimerkkikappaleita:
Korostetut
kahdeksasosat eli "väli-iskut"
- Tanssissa
"väli-iskujen" rytmitys vaikuttaa askelrytmitykseen
vain sellaisissa tanssilajeissa, joissa askelletaan muillekin kuin
pääiskuille (chassé/triplestep/täp). Tällaisia
tansseja ovat esim. jive, boogie woogie, lindy hop ja cha cha. Näitä
lajeja tanssitaan musiikkeihin, joissa (joko jotkut tai kaikki) "väli-iskut"
ovat korostettuja.
- Korostetut
suorat "väli-iskut" (tans.)
- Tanssimusiikin
lajeja esim.: cha cha, suora rock...
- Tanssilajeja,
joissa huomioidaan "väli-iskujen" suora rytmitys:
cha cha, wcs...
- Korostettu
kolmimuunteisuus (tans.)
- Soitetaan
peltien lisäksi esim. komppikitaralla, pianolla, virvelillä
tai bassolla
- "Pikkubackbeat":
Walking bass + kolmimuunteisuus soitetaan bassolla
- Houkuttelee
askeltamaan triple stepiä/chasséta
- Tanssimusiikin
lajeja esim.: "jive", 50's rock'n'roll, swing...
- Tanssilajeja,
joissa huomioidaan väli-iskun kolmimuunteinen ajoitus: jive,
boogie woogie, lindy hop, wcs...
Muut
luonteenomaiset soittimet ja rytmitykset
- Eri
tanssimusiikin lajien luonteenomaiset soittotavat ja soittimet on esitelty
sivulla "Tanssimusiikin lajien luonteenomaiset piirteet"
2.2
Inspiroiva aines
Musiikin
inspiroivana aineksena tanssija voi käyttää ohjaavan aineksen
lisäksi mm. seuraavia musiikin elementtejä: rytmiikan vaihtelut,
melodia, harmonia ja esittäjän tulkinta
Breikit
- Breikillä
tarkoitetaan soitinten (usein rytmisoitinten) muusta kappaleesta poikkeavaa
soittotapaa: rytmisoittimet
pitävät esim. tauon tai tekevät erillisen rytmikuvion
- Osa
soittimista saattaa jatkaa perussoittotapaa
- Kappaleen
perussyke ja perusrytmi ei breikkien aikana katoa tai muutu, vaikka
kaikki soittimet vaikenisivat
- Breikkien
paikat ja tyyli ovat yleensä ennakoitavissa
- Tanssimusiikissa
käytetään paljon vakiintuneita malleja musiikin rakenteelle
ja breikkien paikoille
- Breikki
osuu usein säkeistön tai kertosäkeen viimeiselle
kahdelle tahdille. Joissain kappaleissa breikki voi kuitenkin
olla säkeistön/kertosäkeen alussa ja joskus breikki
voi olla myös keskelläkin säkeistöä.
- Breikin
paikka toistuu useimmiten samanlaisena biisin jokaisessa säkeistössä
tai kertosäkeessä
- Breikkien
ennakoitavuutta voi opetella "tikuttamalla"
kappaleita ja merkkaamalla breikit
- Saman
kappaleen breikit voivat olla erilaisia eri yhtyeiden sovituksissa
- Esimerkkikappaleita:
- 2
tahdin breikki jokaisen 8 tahdin jakson lopussa:
- Tyttö
tuollainen - Mamba
- Lapsenvahtirock
- Eero ja Jussi Raittinen
- Tien
kuningas/King of the road
- All
Shook Up
- Tutti
Frutti
- Blue
Suede Shoes
- Jailhouse
Rock
- 2
tahdin breikki A-osien lopussa:
- Sä
oot historiaa - Mamba
- King
Creole - Arja Havakka
- Breikkejä
A/B-osien alussa:
- Be
Bob A Lula - Gene Vincent
- Jailhouse
Rock - Elvis
- Muunlaisia
breikkejä:
- Ikkunaprinssi/prinsessa
- Huuliltani
hunajaa - Finlanders
Filli
- Lyhyt
riffi- tai soolopätkä, jolla koristellaan esim. lauluosuuksien
väliin tai säkeistöjen loppuun jäävää
"tyhjää" tilaa, melodian taukoa
- Pirjo
Kämppi - Tuuli tuo, tuuli vie:
"Tuuli tuo, tuuli vie, vanhan muiston (saksofonifilli)..."
- Finlanders
- Huuliltani hunajaa:
"Maista kulta makeaa, huuliltani hunajaa (saksofonifilli)..."
Riffi
- Esim.
kitaralla, bassokitaralla tai kosketinsoittimilla soitettu toistuva
rytmi- tai sointukuvio joka soi kappaleen taustalla
- Riffi
voi myös korvata alku-, väli- tai loppusoiton
- Esim.
kappaleessa "Kuin Havajilla" sekä alkusoittona että
taustalla saksofoniriffi
Tempon
vaihdokset
- Tempon
selvä hidastaminen on yleistä valssikappaleiden viimeisillä
tahdeilla
- Tempon
nostamista kappaleen aikana käytetään toisinaan esim.
polkassa
- Hidastus,
iskun pidennys (fermaatti)
- Kappaleen
perussyke ja perusrytmi hidastuu hetkellisesti
- On
myös sellaisia iskun pidennyksiä, jotka eivät
vaikuta perussykkeeseen ja perusrytmiin
- Esimerkkibiisejä:
- Maijan
ja Jannen häävalssi - Jari Sillanpää ja
Marita Taavitsainen
Melodia
- Melodia
koostuu yksittäisistä sävelistä ja sävelkulusta
- Melodian
esittämisestä huolehtii yleensä vain yksi soitinryhmä,
solisti(t) tai jokin melodiasoittimista (=soolo) kerrallaan
-
Melodia usein johdattelee kappaletta eteenpäin. Säestäjä
tukee melodiaa.
- Melodian
rytmi seuraa perusrytmiä ja korostaa luonteenomaista rytmiä,
mutta melodialla on myös oma rytminsä
Harmonia
- Harmonia
koostuu esim. soinnuista, eli monesta yhtäaikaa soivasta sävelestä,
ja sointukuljetuksista, eli siitä miten soinnut kulkevat melodian
mukana
- Harmonia
koostuu myös kappaleen soitinkokoonpanosta - mitkä soittimet
ja soitinryhmät kulloinkin soittavat ja mitä
Draaman
kaari
-
Usein kappaleessa voi erottaa draaman kaaren
- Koko
kappaleella on draaman kaari samaan tapaan kuin vaikkapa kirjassa, elokuvassa,
runossa tai suullisesti puhutussa asiassa. Siinä on johdanto, varsinainen
tarina, huippukohta ja lopputulos.
- Myös
musiikkikappaleen sisällä voi olla useita sisäkkäisiä
draaman kaaria, samaan tapaan kuin esim. puhutuissa lauseissa on myös
havaittavissa draaman kaarensa, koko kerrotun asian draaman kaaren lisäksi
- Musiikissa
draaman kaarten kerroksellisuus seuraa musiikin rytmitasojen kerroksellisuutta.
Kappaleessa on tahtiparien, fraasien, osien ja koko kappaleen mittaisia
sisäkkäisiä draaman kaaria
- Draaman
kaaren luontiin osallistuu koko orkesteri: rytmi-instrumentit, säestysinstrumentit,
melodiainstrumentit ja solisti(t). Kappaleessa on siis draaman kaarensa,
vaikka se olisi instrumentaalikappalekin.
Dynamiikka
- Dynamiikalla
tarkoitetaan soiton voimakkuuden vaihteluita
- Sillä
voidaan tarkoittaa myös musiikin esittämisen tapaa, esim.
lyyrisesti, dramaattisesti, staccatona, legatona...
- Staccato
tarkoittaa soittamista lyhyesti ja terävästi, legato on
staccaton vastakohta
Intensiteetti
Sovitus
- Samasta
kappaleesta on olemassa toisistaan poikkeavia sovituksia
- Sovittaja
sovittaa kappaleen kyseisen orkesterin soitinkokoonpanolle, eli määrittelee
soitinten välisen työnjaon
- Lisäksi
sovituksella määritellään mm. rytmiikka, soinnutus,
dynamiikanvaihtelut ja muotorakenne
- Jos
kappaleen musiikinlajia tai tahtilajia vaihdetaan, muutos on sovittajan
tehtävä
Tulkinta
- Miten
muusikko esittää eli tulkitsee kappaleen
|