Mitä
seuratanssijan olisi hyvä
tunnistaa musiikista?
Tämä
osio on jaettu karkeasti kahteen ryhmään:
Perustaidot ja Syventävät taidot:
- Perustaidot
- Musiikilliset
elementit, joiden tietoinen tai intuitiivinen tunnistaminen
antaa tanssille musiikillisen motiivin ja jotka helpottavat
parin kanssa tanssimista.
- Syventävät
taidot
- Musiikin
elementtejä ja musiikillisia asioita, joiden tunnistaminen
ei ole tanssijalle välttämättömiä,
mutta joiden tietoisesta tai intuitiivisesta ymmärtämisestä
(tarpeellisin osin, lajista riippuen) on apua silloin, jos
haluaa syventää ja laajentaa tanssillista osaamistaan.
Etusivulle
| Ylös
Perustaidot
Musiikin
syke ja tempo
- Kappaleen
perussykkeen ja tempon hahmottanen pohjustaa musiikin rytmin tunnistamista
- Ks.
Perussyke
ja Tempo
Kappaleen
perusrytmi
-
Toistuvuuden eli perusrytmin
hahmottaminen musiikista
- Onko
musiikki tasajakoista vai kolmijakoista
- Rytmi
vaikuttaa askerytmityksen/tanssilajin valintaan, sopivan
aloituskohdan löytämiseen ja rytmissä pysymiseen
- Ks.
Perusrytmi
Painolliset ja painottomat iskut
Tanssimusiikin
laji > tanssin laji
- Musiikista
on hyvä tunnistaa eri musiikkilajien ominaispiirteitä
voidakseen valita musiikkiin sopivan tanssilajin
- Alkuvaiheessa
tunnistukseen vaikuttaa perusrytmi,
tempo
ja tunnelma, myöhemmin mm. erilaisten instrumenttien
ja niiden eri musiikkilajeille tyypillisten soittotapojen
erottaminen
- Nelijakoiset
- Foksia
voidaan tanssia hyvin monenlaisiin tasajakoisiin musiikkeihin
- Esim.
foksi-,
iskelmä-, pop-, beat-,
rock-, triolifoksi-musiikki
sopii hyvin foksina tanssittavaksi
- Myös
esim. "jive"-,
chacha-,
rumbabolero-
ja tango-
ja jopa jenkka-musiikkia
voi tanssia foksin askelin
- Tangoa
tanssitaan tietysti tango-musiikkiin
- Kaksijakoiset
- Humppaa
tanssitaan humppa-musiikkiin
ja joskus myös samba-musiikkiin
- Humppa-
ja polkka-musiikki
voidaan mieltää kaksi tai nelijakoiseksi
- Kolmijakoiset
- Valssia
tanssitaan valssi-musiikkiin
ja hitaaseen valssiin
- Muita
kolmijakoisia musiikkeja: masurkka
Näillä eväillä jo pääsee jo hyvään
alkuun tanssilattialla!
Lisää vinkkejä perustasolle:
Kappaleen
tunnelman ilmentäminen
- Kappaleen
tunnelman ilmentämiseen tanssissaan voi ottaa virikkeitä
monista asioista. Esim:
- Kappaleen
sanoman sekä musiikin tunnelman ja intensiteetin ilmentäminen
- Esim.
iloinen vai haikea, energinen vai leppoisa
- Laulajan
tai soolosoittimen eli melodian
ilmentäminen
- Esim.
virikkeitä rytmivariaatioihin ja vartalon liikkeisiin
- Yksittäiset
soittimien rytmityksen tai yksittäisten äänien
poimiminen esim. vartalon liikkeeseen
- Jne.
"Ykkösen"
löytäminen
- Löytääkseen
esim. hyvän kohdan liikkeelle lähtöä ajatellen,
on hyvä hahmottaa painollisten ja painottomien iskujen avulla
kappaleen tahtilaji
ja löytää tahtien
ensimmäiset iskut eli ns. "ykköset"
- Kannattaa
huomata, että laulu ei aina välttämättä
ala "ykkösellä"
- Ks.
käsite nimeltä kohotahti
- Pidempien
jaksojen - fraasien
- ykkösiskut ovat vielä selvemmin hahmotettavia tanssin
aloituskohtia
- Nämäkin
tunnistaa yleensä vaistonvaraisesti, mutta teorian tuntemus
ei silti ole haitaksi
Tempon
vaihdokset
- Hidastukset
- Pääosin
perussyke ja perusrytmi kulkee taustalla tasaisena, siitäkin
huolimatta, että soittimet pitäisivät hetken
taukoa. Kannattaa kuitenkin huomata, että joskus, varsin
harvoin kuitenkin, kappaleissa saattaa tulla vastaan kuitenkin
sovituksia, joissa on hidastuksia, "venytyksiä",
joissa kappaleen perussyke ja perusrytmi hidastuu muutaman
iskun ajan. Hidastuksen jälkeen perusrytmi käynnistyy
jälleen, ennalta määrittelemättömällä
hetkellä, mutta useimmiten kuitenkin alkaen taas tahdin
alusta.
- Tällaisiin
törmää harvoin tanssimusiikissa, mutta
useimmiten niitä on valsseissa, esim. Maijan ja Jannen
häävalssin joissain sovituksissa.
- Myös
valssien viimeiset iskut soitetaan usein tempoa selkeästi
hidastaen
Etusivulle
| Ylös
Syventävät
taidot
Musiikin
elementtejä ja musiikillisia asioita, joiden hallitseminen
ei ole tanssijalle välttämätöntä, mutta
joiden tietoisesta tai intuitiivisesta ymmärtämisestä
(tarpeellisin osin, lajista riippuen) on hyötyä, jos haluaa
laajentaa tanssillista osaamistaan.
Ohjaava
aines ja inspiroiva aines
- Paritanssin
näkökulmasta musiikissa voitaisiin katsoa olevan kahden
tyyppistä ainesta, ohjaavaa ainesta ja inspiroivaa ainesta.
- Ohjaava
aines
- Ohjaava
aines saa yhteistanssin pysymään kasassa ollen
eräänlainen yhteinen sopimus tanssin sisällöstä
- Ohjaava
aines liittyy tahtilajiin ja perusrytmiin sekä perusrakenteisiin
näiden tulkintaan on olemassa yhteisesti sovittu
ja hyväksytty pohja, ja ne luovat tiukatkin puitteet
hyvälle musiikin tulkinnalle.
- Inspiroiva
aines
- Inspiroiva
aines mahdollistaa henkilö- ja parikohtaisen vapauden
musiikin tulkinnassa ja tanssissa.
- Eri
soitin- ja rytmikerrokset, draaman kaari ja harmoniat
sekä erilaisten soitinten tarjoamat sävyt puolestaan
antavat pohjan tulkinnan moninaisuudelle ja henkilökohtaiselle
tasolle.
Etusivulle
| Ylös
Ohjaava
aines
- Ohjaava
aines saa yhteistanssin pysymään kasassa ollen eräänlainen
yhteinen sopimus tanssin sisällöstä
- Ohjaava
aines liittyy perusrytmiin ja tahtilajiin sekä perusrakenteisiin.
Näiden tulkintaan on olemassa yhteisesti sovittu ja hyväksytty
pohja, ja ne luovat tiukatkin puitteet hyvälle
musiikin tulkinnalle.
--------------------------------------------------------------------------------------------
Perusrytmi
ja tahtilaji
- Musiikin
perusrytmi
ja tahtilajin
tarkempi hahmotus
- Kaksi,
neljä vai kolmejakoinen
- Tanssin
harjoittelun näkökulmasta tanssinharrastajan olisi
hyvä tunnistaa tahdin iskut ja osata "numeroida"
iskut oikein
Tempon
laskeminen
- Joskus
tanssijalle on tarpeen osata laskea,
mikä on kappaleen tempo
Tahtipari
ja tahtiparin ykköset
- Tanssijan
on tulkinnallisina keinoina hyvä oppia tuntemaan myös
tahtiparit
ja löytämään tahtiparin ensimmäinen isku
- Monissa
tanssilajeissa tahtiparit tunnistaa luontevasti ja tanssi itsessään
tukee niitä. Edistynyt tanssija osaa myös luontevasti
käyttää tahtipareja niitä tukemattomissakin
tanssilajeissa.
- esim.
chacha, rumbabolero, lindy hop, valssit
- Nelijakoiseen
musiikkiin harjoiteltaessa lasketaan usein musiikin "kaseja"
eli tahtipareja
"Fraseeraus"
- Musiikin
2-4 tahdin mittaisten jaksojen - fraasien
- ja fraasinvaihdoskohtien huomiointi tanssissa
- Esim.
ei tanssita vaihdoskohtien "yli", vaan kuvio aloitetaan
fraasin alusta tai päätetään fraasin loppuun
- Ks.
"Monitulkintaiset käsitteet" -sivulta muita merkityksiä
termille fraseeraus
Kappaleen
rakenne
- Kappaleen
osien tunnistaminen ja yleisimpien kappalerakenteiden
oppiminen
- Tanssijaa
ehkä helpottaa huomata, ettei musiikki ole rakenteeltaan
täysin satunnaista, vaan siinä on olemassa tiettyjä
säännönmukaisuuksia, joiden avulla kappaleen
tapahtumia pystyy jossain määrin ennakoimaan
- Tyypillisimmät
musiikin elementtien muodot ja kappaleiden rakenteet tallentuvat
tanssin harrastuksen ja musiikin kuuntelun myötä
alitajuntaan
- Kappaleen
osien tunnistaminen
- Säkeistö
ja kertosäe
- Säkeistö
ja kertosäe
ovat usein keskenään eri tunnelmaisia
- Vaikkapa
foksissa tyylin muuttuminen menevämmäksi
ja basson muuttuminen vaihtobassosta
joka iskun bassoksi
vaikuttaa esim. liikemäärään,
joustoon ja ehkä askellukseenkin.
- Säkeistöjen
ja kertosäkeiden rakenteen säännöllisyyksien
hahmottaminen
- Säkeistön
pituuden hahmottaminen
- Säkeistön
tarinan kaaren lopun ja uuden alun tunnistaminen
- Säkeistöjen
viimeinen tahti on usein hieman erilainen
kuin muu säkeistö
- Säkeistön
vaihdoskohtien huomiointi tanssissa: uusi
säkeistö musiikissa, "uusi
säkeistö" myös tanssissa
- Breikkien,
fillien
jne. ennakoitavuus
- Breikkien,
fillien ym. paikkojen ennakoitavuus
- Breikin
tyylin ja loppumiskohdan ennakoitavuus
- Tulkintapaikkojen
kohdat ja tyylit ovat yleensä melko hyvin
ennakoitavissa, kun oppii hahmottamaan musiikin
muotorakenteita.
Hahmottamiseen auttaa musiikin aktiivinen
kuuntelu ja musiikin muotorakenteen teoriaan
tutustuminen.
- Intron,
välisoiton ja loppusoiton erilaisuus itse pääteemaan
- Intro
eli alkusoitto
- Intron
aikana saadaan käsitys kappaleesta, haetaan
rytmiä ja yhteistä tuntumaa parin kanssa
- Yleensä
tanssiminen aloitetaan kun intro loppuu ja varsinainen
kappale alkaa
- Joissain
kappaleissa varsinaisen kappaleen ensimmäisen
iskun paikan löytäminen on vaikeasti
ennakoitavissa
- Välisoitto
- Loppusoitto
- Kappaleen
rakenteen kirjaaminen paperille, eli "tikutus",
esim. musiikin rakenteiden opettelua tai koreografian
suunnittelua varten
Tanssimusiikin
ilaji > Tanssilaji
Tanssilajit
on luotu ilmentämään sitä musiikin lajia, johon
se on tehty. Tanssimusiikissa on elementtejä, jotka houkuttavat
lajinmukaiseen askellukseen ja lajinmukaiseen liikkumistapaan.
Tanssilajivalikoimaansa pystyy lisäämään, kun
tunnistaa erilaisia tanssimusiikin lajeja tarkemmin ja opettelee
kyseisiin lajeihin kehittyneitä tansseja.
Kun oppii tunnistamaan tarkemmin eri tanssimusiikin lajien tunnusomaisia
piirteitä, niiden kuuleminen musiikista lisää myös
kyseisen tanssilajin karaktääriä.
- Foksi
- Foksia
voi tanssia periaatteessa kaikkeen nelijakoiseen musiikkiin
- Tanssissa
huomioidaan musiikin tyylipiirteet
-
- Humppa
- Humppamusiikki
voidaan mieltää kaksijakoiseksi tai tuplasti nopeammaksi
nelijakoiseksi
- Vaikuttaa
vain laskutapaan, ei tanssitapaan: 1-ja-2(-ja) tai 1-2-3(-4)
- Valssi
- Hidas
valssi
- Hidas
valssi ei ole vain hitaammin soitettua ja tanssittua tavallista
valssia
- Ks.
hitaan valssimusiikin luonteenomaiset piirteet
- Fusku
- Puolikkaan
jouston fusku
- Musiikissa
on selvästi erilaiset parittomat ja parilliset iskut
- Basso
soittaa ykkösille ja kolmosille: vaihtobasso
- Tuplajoustofusku
- Basso
soittaa tahdin jokaiselle iskulle: walking bass
- Jive
ja boogie woogie
- Musiikissa
kuultavissa selvä kolmimuunteisuus
jonka mukaan chassé/triplestep rytmitetään:
"3-a4, 5-a6"
- Jiveä
ja boogie woogia voi tanssia samoihin musiikkeihin, mutta
molempien lajien osaaja kokee toiset kappaleet mieluummin
jivenä ja toiset mieluummin boogina tanssittavaksi
- Jivenä,
boogie woogina ja lindynä tanssittavien kappaleiden
rajat ovat melko häilyvät
- Lindy
hop
- Swing-musiikkiin
- Musiikissa
kuultavissa kolmimuunteisuus
jonka mukaan triplestep/chassé rytmitetään:
"3-a4, 5-a6"
- Swing-musiikissa
on selvät kahdeksan iskun eli tahtiparin
mittaiset fraasit,
joten luontevaa olisi aloittaa tanssi "kasin" ensimmäisellä
iskulla
- Bugg
- Buggia
voi tanssia monenlaisiin nelijakoisiin musiikkehin
- Mikä
tahansa nelijakoinen musiikki ei kuitenkaan houkuttele
tanssimaan buggia
- Bolero
/ rumba
- Tanssitaan
bolero- tai beguinemusiikkiin, joka houkuttelee lajinmukaiseen
vartalonkäyttöön
- Koska
boleron perusaskel kestää 8 iskua (=2 tahtia), sitä
tanssitaan yleensä tahtiparirakennetta
noudattaen, alkaen musiikin tahtiparin ensimmäisellä
iskulla
- Boleron
askelrytmitys: 1-(2-)-3-4-5-(6-)7-8 tai 1-2(-3)-4-5-6-(7-)8
- Rumban
askelrytmitys: (1-)2-3-4(5-)6-7-8
- Rumbassa
tahdin ensimmäiselle iskulle ei tule askelta, vaan
vain painonsiirto
- Cha
cha
- Cha
cha -musiikissa on kuultavissa selvät "nel-et"-iskut,
joka houkuttelee ottamaan siihen kohtaan "cha-cha"-askeleet
- Cha
cha:n napakka soittotyyli houkutelee lajinomaiseen aksentoituun
liikkumiseen
- Koska
cha chan perusaskel kestää 8 iskua (=2 tahtia),
sitä tanssitaan yleensä tahtiparirakennetta
noudattaen, alkaen musiikin tahtiparin ensimmäisellä
iskulla
- Samba
- Samba-musiikki
houkuttelee sambamaiseen askelrytmitykseen ja joustoon
- Sambassa
on vahva "väliaskeleen" viivästys: "1--a2,
3--a4"
- Sambamusiikin
bassotus useimmiten tukee tätä rytmitystä
- Salsa
- Tanssitaan
son-musiikkiin
- Son
on monikerroksellista musiikkia, josta on joskus vaikea löytää
tahdin ykköstä
- Salsan
askelrytmityksiä: 1-2-3(-4), (1-)2-3-4 ja 1(-2)-3-4
- Valittu
askelrytmitys säilytetään tanssin perustana
koko kappaleen ajan
- Jenkka
ja sottiisi
- 4
tahdin jaksoihin koreografioitu tanssi
- Masurkka
- 16
tahdin säkeistöihin koreografioitu tanssi
Lajien
variointi
- Askelrytmityksen
variointi
- Ns.
perusaskeleesta poikkeaminen
- Kaikenlaiset
musiikkiin sopivat askelrytmitykset, myös ei-lajinmukaiset,
ovat seuratanssissa aivan hyväksyttäviä, mutta
jos haluaa ilmentää tanssissaan musiikkia, se voisi
näkyä musiikkiin sopivan rytmitysten lisäksi
esim. musiikkia ilmentävässä liikkumistavassa
tai vartalon käytössä
- Askelrytmitystä
varioidessaan on hyvä pysyä kartalla, missä
perusrytmi
kulkee. Lähes kaikissa tanssilajeissa painollisille ja
osapainollisille iskuille
osuu askel .
Nopeat askeleet osuvat myös painottomille iskuille ja
"väliaskeleet" "väli-iskuille",
musiikin rytmitystä noudattaen.
- Tyylin
variointi
- Kun
tunnistaa musiikissa myös poikkeamat lajinmukaisuudesta,
voi muuttaa lajinmukaista tanssiaan poikkeaman suuntaan
Eri
rytmisoittimien vaikutus tanssitapaan
- Bassorytmi
- walkin
bass, vaihtobasso, beat-basso...
- Vaikuttaa
kappaleen tunnelmaan ja jouston suoritustapaan
- Rytmisoittimien
tyylin ja melodian
esitystavan yhteisvaikutus
- Esim.
terävää, korkeaa fuskua vai rennompaa, swingmäistä
fuskua
"Väli-iskut"
- Korostetut
vai ei korostetut "väli-iskut"
- Vaikuttaa
siihen, otetaanko "väli-iskuille" askeleita
(=chasséta/triplestepiä) vai ei. Jos
"väli-iskuja" ei korosteta, väliaskeleita
ei oteta. Esim. beat-, bolero- ja foksi-musiikin "väli-iskuja"
ei yleensä poimita askeleisiin.
- Korostetut
"väli-iskut"
- Suora
vai kolmimuunteinen
- Vaikuttaa
siihen kuinka triplestep/chassé rytmitetään
- Tanssilajeja:
- Suoraa:
cha cha, humppa, wcs
- Kolmimuunteista:
jive, boogie woogie, lindy hop, wcs
- "Nelimuunteista":
samba
- "Väli-iskuille"
osuville askeleille on olemassa sovitut hokemat:
- Suora
musiikki:
- Kirjoitettaessa:
"&", puhuttaessa: "ja"
tai "et".
- Esim.
"1-2-3-4&1", "nel-et-yks"
- Tässä
"väli-isku" tulee tarkalleen
perusiskujen "4" ja "1"
puoleen väliin
- Kolmimuunteinen
musiikki:
- Kirjoitettaessa
ja puhuttaessa: "a":
- Esim.
"1--2--3-a4", "kol, a-nel"
- Tässä
"väli-isku" tulee perusikujen
puolen välin jälkeen
Säkeistön
ja kertosäkeen loput
- Säkeistön
ja kertosäkeen
kaksi viimeistä tahtia soitetaan usein hieman eri tavalla
kuin muu kappale
- Ks.
tällä sivulla: Kappaleen rakenne > Säkeistöt
ja kertosäkeet
Breikit
- Breikissä
rytmisoittimet pitävät tauon: peruste lajinomaisen perusaskeleen
tekemiselle katoaa
- Breikkien
paikat ja breikkien tyylit ja pituudet ovat ennakoitavissa
- Ks.
tällä sivulla: Kappaleen rakenne > Säkeistöt
ja kertosäkeet
- Ks.
Musiikin teoriaa -sivulla: Kappaleen muotorakenne > Kappaleen
osat
ja Breikit
Inspiroiva
aines
Inspiroiva
aines mahdollistaa henkilö- ja parikohtaisen vapauden musiikin
tulkinnassa ja tanssissa.
Eri soitin- ja rytmikerrokset, draaman kaari ja harmoniat sekä
erilaisten soitinten tarjoamat sävyt puolestaan antavat pohjan
tulkinnan moninaisuudelle ja henkilökohtaiselle tasolle.
Kappaleen
sanoma
- Esim.
kertooko tarina myrskystä merellä vai hiljaisesta
kesäyöstä, hilpeästä veikkosesta vai
rakastuneesta neidosta
Tunnelma
ja intensiteetti
- Esim.
iloinen, surullinen, melankolinen, dramaattinen, leikkisä
- Intensiteetti
eli tunneilmaisun vahvuus
Dynamiikan
vaihtelut
- Dynamiikan
eli voimakkuuden vaihdos musiikissa > muutos myös tanssissa
Melodia
- Laulajan
tai soolosoittimen rytmitysten ja painotusten ilmentäminen
- Yksittäisen
soittimen tai laulajan rytmin kuuleminen ja seuraaminen
- Laulaako
laulaja tai soittaako soolosoitin täsmällisesti
iskuille vai pehmeästi maalaillen > askeleet täsmällisesti
iskuille tai iskun jälkeen viivytellen
- Antaako
melodia esim. tangossa kuvan pehmeästä ylös-alas
liikkeestä, vai iskevästä terävästä
intohimosta
- Askelrytmien
poimiminen laulajan tavutuksesta
- Melodiakulut
- Melodian
muutokset
- Esim.
leikittelevä tai pirskahteleva melodia vai tasainen monotoninen,
vivahteeton melodia
- Pitkät
äänet tai pitkät vokaalit
- Hyviä
paikkoja vaikkapa hidastusten tai linjojen tekemiseen
Harmoniat
Draaman
kaari
Yksittäisten
instrumenttien ilmentäminen
- Eri
instrumenttien kuuleminen erikseen lisää mahdollisuuksia
tulkita musiikkia tanssissaan monipuolisemmin.
- Riffit
- Fillit
- Instrumenttien
tai laulun/taustalaulun "hailaitit"
- Esim.
Triangeli soittaa ding-dang-dong ja sen ilmaisu tanssien
- "Vuoropuhelut"
- Esim.
kitara soittaa teeman - basso vastaa
- Esim.
vaikka viulun seuraaminen tai oboen luritukseen reagointi
- Jos
haluaa mennä todella syvälle, opettelee kuuntelemaan
jokaista soitinta erikseen, ja ottaa niistä vaihdellen
inspiraatiota omaan tanssiin
Etusivulle
| Ylös
Kiitokset:
Kaisa
Littunen, Jussi Viinamäki, Matti Jokinen, Anne Ahola os. Huikari,
Päivi Perttunen, Hannu Väärälä, Tommi Koivula
ja Pirjo Koivula
Etusivulle
| Ylös
|